Yritysten yhteiskuntavastuuviestintä kertoo usein vähän itse liiketoiminnasta

Viikonloppuna tuli vastaan mainos Colgaten suhteellisen tuoreesta Wisp-kertakäyttöhammasharjasta. Siis kertakäyttöhammasharjasta? Myös Colgate kuuluu niihin lukuisiin firmoihin, jotka kertovat nettisivuillaan kirkkain silmin yhteiskunta- ja ympäristövastuustaan. Eli samalla, kun Colgate viestii sivuillaan suhtautuvansa ympäristöön suurella vakavuudella, se kehittelee kertakäyttöisiä turhakkeita, jotka kiihdyttävät jätevuorten kasvuvauhtia jo entisestään. Vaikka olenkin kyllästynyt joidenkuiden huuteluihin siitä, kuinka kaikki tarpeet nykyään ovat markkinointimiesten luomia ja kuinka kaikki oli ennen paremmin, niin tässä tuon markkinointimiesten luoman ’tarpeen’ voin allekirjoittaa. Kuinka hankalaa on kantaa esim. työmatkoilla mukana yhtä ylimääräistä hammasharjaa, ja pientä hammastahnatuubia. Unohtamatta sitä tosiasiaa, että useat hotellit pitävät hammasharjoja huoneidensa kylpyhuoneiden vakiovarusteena.

Joka tapauksessa, Colgaten yhteiskuntavastuuviestintä on melko tyypillinen esimerkki nykyaikaisesta (muttei tuoreesta) suuryrityksen yhteiskuntavastuuviestinnästä ja -toiminnasta. Eli pidetään toimintalogiikka samanlaisena kuin ennenkin, koska yritys on hioutunut toteuttamaan tätä toimintalogiikkaa, mutta yritetään tarjota kiinnostuneille positiivinen kuva yrityksen yhteiskuntavastuusta. Kun katselee muutamia avainlukuja ympäristön suhteen Colgaten yhteiskuntavastuusivuilla, huomaa yrityksen ympäristötoiminnan keskittyvän ekotehokkuuteen, eli prosessien materiaali- ja energiakäytön tehostamiseen. Ekotehokkuudessa ei sinällään todellakaan mitään väärää ole, päinvastoin, mutta se on kuitenkin ensisijaisesti kustannussäästömenetelmä, jolla sattuu olemaan ekologisia sivuvaikutuksia.

Kysymys kuuluukin, missä ovat Colgaten uudenlaiset tuotesuunnitteluprosessit, uudet, kestävämmät tuotteet, jotka tuovat oikeasti arvoa asiakkaalle? No, näissä ei muutosta näy, eikä välttämättä tule näkymäänkään, sillä Colgaten bisnesmalli perustuu volyymiin; edullisia tuotteita yritetään myydä mahdollisimman paljon mahdollisimman monelle. Mikäs siis olisi parempi tuote kuin kertakäyttöinen hammasharja (ikuisesti kestävä hammasharja taas ei tähän malliin sopisi). Koska kuitenkin halutaan näyttää vastuulliselta yritykseltä, keskitytään viestimään asioista, joilla ei ole mitään tekemistä avainliiketoiminnan kanssa. Samanlainen käytäntö on käytössä käytännössä kaikissa vastuullisuusasioista raportoivissa yrityksissä, joiden liiketoiminta sinällään ei ole millään tavalla vastuullista (esim. öljybisnes). Ja hyvin tuntuu toimivan taloudellisesta menestyksestä päätellen – eikä suurinta osaa edes NIIN hirveästi kiinnosta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: